uNgKaPaN

HiDuP iNi pErLuKaN pEngOrBaNaN,
PeNgOrBaNaN MeMeRlUkAn PeRjUanGaN,
PeRjUaNGaN mEmErLUkAn KEtAbaHaN,
KeTaBaHan mEmErLukAn kEnYaKiNaN,
KenYaKiNaN mEMeRLUkaN kEjAYAaN,
KeJaYaAn pula mEnEnTuKaN KeBaHaGIaN

Thursday, December 30, 2010

rUpA pArAs


percaya @ tidak ini memang kenyataan duniawi....kini,rupa paras dijadikan ukuran pertama dalam semua hal...pekerjaan,jodoh,peribadi diri dan sebagainya....semuanya melalui rupa paras..bagaimana seseorang itu menggayakan dirinya,@ bagaimana seseorang itu memilih pakaian untuk dikenakan pada dirinya..ada juga seseorang itu sanggup menghabiskan wangnya semata-mata untuk membeli alatan solek ataw bahasanya 'make up'....

TAPI...
tidak dinafikan ada ciptaanNya yang dilahirkan memang cantik paras rupanya.....
itu dikatakan anugerah dan bonus pada sesiapa yang memilikinya....
ada juga yang dilahirkan mempunyai peribadi yang sopan santun.....
ini juga merupakan satu pakej yang Allah kurniakan pada hambaNya yang dipilih olehNya

SETIAP
yang diciptakanNya pasti ada kelemahan dan juga kelebihan
kelebihan yang Allah berikan bukan pada saja pada rupa paras
tapi,juga pada sifat,kehebatan berfikir dan lain-lain...

TAPI....
segelintir manusia yang sanggup menghabiskan wang semata-mata untuk kelihatan cantik
mereka tdk sedar bahawa kehebatan laen juga merupakan satu kelebihan...

NAMUN

inilah dunia...
yang hanya mereka tahu kelebihan luaran adalah segalanya...
yang mereka nilai hanya pada luaran,barulah mereka lihat pada dalaman....

BAGI ORANG YANG BERIMAN

itu semua tidk penting....
keikhlasan dalam hati itulah yang mereka inginkan...
sanggup berkorban demi untuk mendapat keredhaan Allah.....

indahnya sebernanya dalam ISLAM....

Thursday, December 23, 2010

aKu dan MeReKa...

Kita Adalah Serupa tapi KAMI FIREFOX!!!

itulah hanya tinggal kenangan AKU dan MEREKA....
mesti pembaca pelik,apa nie????citer aper nie????tapi itulah kenangan yang aku sendiri tak sangka yang aku akan cipta kenangan bersama mereka....

kenangan ini bermula dengan menyertai satu kem iaitu
Kursus Asas Fasilitator di Sekayu,Terengganu...
mula2x aku dihadapkan dgn pelbagai masalah sebelum bermulanya perjalanan ke Sekayu....
tapi...
bila sampai sahaja di sana,masyaAllah....manisnya sebuah kenangan...btol kata orang,nak rasa manisnya sebuah kenangan apabila ia bermula dengan kepayahan....
aku sebagai fasi dalam kem tersebut & aku ditugaskan untuk menjadi fasi dalam kumpulan warna 'oren' pada mulanya...

t-shirt kuning,biru(bertudung)n aku adlah fasi


di situlah bermulanya perkenalan kami...
bermacam2x aku fikir mengenai mereka....
namun,alhamdulillah....bersama mereka memberi satu kenangan manis....


lagu tema kami
"every where we go....
people want to know....
who we are....
the soldier of Allah....
mighty mighty takbir....
Allahuakhbar.....
you you you you & you
kita adalah sama....
tapi kami.....
FIREFOX....."

ciptaan kami


semoga ukhwah kami berkekalan walaopown kami berbeza tmpat tinggal n cos....

Thursday, December 16, 2010

SeLeSaI sUdAh....

alhamdulillah...aku diberi peluang untuk menimba ilmu walaupown
sebernanya aku masih merasakan kepenatan.....
sampai sahaja aku di Ipoh,aku terus bersiap2x nak melaporkan diri sebagai fasilitator...
makin tak sabar aku ingin bertemu dgan adik2x...
pelbagai strategi yang aku fikirkan untok adik2x supaya mereka datang kem ini akan membawa satu perubhan yang diharapkan oleh ibu bapa...

setibanya aku di tempat yang dijanjikan,semua barisan fasilitator dan urusetia bertungku lumus untuk mencantikkan suasana...


Hari Pendaftaran

antara fasilitator yang membantu peserta mengangkat barang2x

ibu bapa mengharapkan perubahan ank2x mereka

aku bertugas menjadi fasi selama 9 hari...pelbagai karenah adik2x yang aku lihat...baru hari pertama mendaftar,dah ada yang mengalirkan air mata...gelabah jugakla waktu 2...takot ada yang berjangkit nak nangis sekali....

hari berlalu dengan pelbagai aktiviti yang pihak kem sediakan...walawpon aktiviti yang disediakan padat,tapi itu semua untuk adik2x....kami barisan fasi & urusetia amat mengharapkan ia memberi kesan pada adik2x...

antara adik2xku
antara aktiviti yang lakukan adalah menghafal surah lazim





antara penceramah yang dijemput untuk memeriahkan suasana kem

yang berbaju putih(penceramahnya)

yang memakai cermin mata

berserban

aku bersyukur atas keizinanNya aku diberi peluang untuk menimba pengalaman bagiku,,walaopown kem ini disasarkan pada peserta dalam lingkungan umo 7 hingga 17 tahun,namun ia memberi kesan yang mendalam pada diriku,,
aku juga mengharapkan satu perubahan dalam diriku....

Wednesday, November 24, 2010

Oh SaHaBaT...

Sesekali jadilah kawan yang mendengar dari yang hanya bercerita,

Ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan kawan,

Kerana dia juga seorang manusia,

Dia juga ada rasa takut, ada rasa bimbang, sedih dan kecewa,

Dia juga ada kelemahan dan memerlukan kawan sebagai kekuatan,

Jadilah kawannya itu.



Kita selalu melihat dia ketawa,

Tapi mungkin dia tidak setabah yang kita sangka,

Di sebalik senyumannya itu,

Mungkin banyak cerita sedih yang ingin diluahkan,

Di sebalik ketenangannya,

Mungkin tersimpan seribu kekalutan,

Kita tidak tahu.....tetapi jika kita cuba,

Jadilah kita sahabat seperti dia.



Mungkin Tuhan sengaja mahu kita berjumpa dengan orang yang salah,

Sebelum menemui insan yang betul,

Supaya apabila kita akhirnya menemui insan yang betul,

Kita tahu bagaimana untuk bersyukur dengan nikmat pemberian dan hikmah disebalik pemberian tersebut.



Apabila salah satu pintu kebahagiaan tertutup,

Yang lain pasti akan terbuka,

Tapi lazimnya kita akan memandang pintu yang telah tertutup itu terlalu lama,

Hinggakan kita tidak nampak pintu yang telah pun dibuka untuk kita.



Masa depan yang cerah sentiasa berteraskan kehidupan lalu yang telah dilupakan,

Kita tidak boleh meneruskan kehidupan dengan sempurna sehingga kita melupakan kegagalan dan kekecewaan masa silam.



Kebahagiaan seorang manusia itu tidak semestinya dalam memiliki segala yang terbaik,

Mereka hanya membuat yang terbaik dalam hampir apa saja yang datang dalam perjalanan hidup mereka,

Kebahagiaan terletak kepada mereka yang menangis,

Mereka yang terluka, mereka yang telah mencari dan

Mereka yang telah mencuba,

Hanya mereka,

Yang boleh menghargai kepentingan manusia yang telah menyentuh hidup mereka.



Kawan yang paling baik ialah seseorang yang anda boleh duduk di dalam buaian dan berbuai baersama tanpa berkata apa-apa pun,

Dan kemudian berjalan pulang dengan perasaan bahawa itulah perbualan yang paling hebat yang pernah dialami.



Memang benar yang kita tidak akan tahu apa yang telah kita punyai sehinggalah kita kehilangannya,

Dan juga benar bahawa kita tidak tahu apa yang kita rindukan sehinggalah “ ia ” datang.



Memberi seluruh kasih sayang kita bukanlah satu kepastian yang dia akan menyayangi kita kembali,

Jangan harapkan kasih sayang sebagai balasan,

Nantikan saja ia untuk mekar di dalam hati dia,

Tapi sekiranya ia tidak,

Pastikanlah ia terus mekar di dalam hati kita,

Perasaan itu Cuma mengambil masa 1 minit untuk jatuh hati pada seseorang,

1 jam untuk menyukai seseorang,

1 hari untuk menyayangi seseorang,

Tetapi ia mengambil masa sepanjang hidup untuk melupakan seseorang.

Tuesday, November 16, 2010

FiNaL...

semoga segala usaha yang kita lakukan mendapat keberkatan Allah...


impian seowang pelajar adalah untuk mencapai kecermelangan dalam pelajaran kerna di dunia ini,itulah yang dinilai...
namun,bila kita berniat dengan nama Allah,insyaAllah Allah akan menolong hambaNya...

Sunday, November 14, 2010

tRaVeL





ke mana la plk cik jiha nak pegi nie????
sajer jer wat entry mcm 2....

mmg cik najihah nie nak travel,tapi,travel nie selalu gak arr wat klu dah namanya stdnt...xtipu...mmg akan wat bagi stdnt2x yang blajar jauh mcm cik jiha nie...hihi...

walaupown nak balek travel nie guna fulus yang agak bnyak & ada gak arr bahayayer,tapi cik najihah nie ttap nk travel gak....berani tak berani cik jiha nie???hihi

nak dipendekkan citer,sbrnanya travel yang dimaksudkan oleh cik jiha nie ialah....jeng..jeng... balek kampungla...haha...

Rumahku SyurgaKu....

xkesahlah mahal ker murah ker ada bahaya ker,cik najihah ttap nak balek gak...hahha
windu sgt2x ngn parents...hihi

thks pada yang sudi antar cik jiha balek....
nie classmate cik jiha yang antar ktwang ker terminal seblum memulakan tRaVeL...

nie kawan cik jiha yang nak ikot g tRaVeL gak....tapi ktwang g destinasi yang berbeza...


nie member cik jiha yang memberi kejutan yang besar kat cik jiha...
tibe2x muncul kat terminal...mmg beri kejutanla...ape2x pown thks arr sudi dtg n antar cik jiha balek...terharu....

Thursday, November 4, 2010

DeAr DaY...



Dear day,
Semalam hari manfaatku…
Daripada pagi smpailah ke petang,dok kat library jer…cam dah nk jady ulat buku jer…
Btolkah najihah jady ulat buku???hahaha…tapi xmustahilkan???mcm2x buku aku jumpa…semuanya berkaitan dengan kehidupan seharian seorang mu’min…

Dear day,
Aku bukan g sowang jer..aku g ramai2x…baru lah syok…hihi..mcm2x aktvity yang ktwang wat….ada yang mnyalin maklumat,dga lagu,masokkakn gambar n mcm2xla….ape pown best…hihi…

Dear day,
Sebelum balek,ktwang jumpa ngn sowang member nie…pelik mmg pelik..xtaw knape???sebelum nie,xda la gagap pown,xda la plk sebelum nie dy menggelabah..tapi semalam dy jady gagap n menggelabah…ada something ker??? No komen….
Ape2x pown,semuanya happy…xda la plk aku mgntuk dok kat library nie….bertambah seronok plk….


Dear day,
Akhirnya hajat aku kesampaian nak dok kat library time stdy week with frenzz….sonok sangat….
Yang bertambah sonoknya aku punya proposal tesis LULUS…..alhamdulillah….


Wednesday, November 3, 2010

SuKeR

Dear najihah,

Hari nie happy coz bley g jalan2x…hihi…suke2x…..walaopown sekejap…dapt gak la releasekan tekanan nie…hihi…

Dear najihah,

Sesi pgambaran tetap dilakukan…walaopown dah mati akal nk posing mcm maner…haha…

Dear najihah,

Walau mcm mane pown ari nie,kpala sakit ker,perot sakit ker,yang penting dapat hirup udara segar…

Tuesday, November 2, 2010

dear....



Dear sahabatku,

Tkhs bagi aku keceriaan semalam…ketika aku berjauhan dengan family ku,wajah keceriaan sahabat2xku yang mengubat hati yang sakit…

Keceriaan wajah sahabat2xku juga mampu mmbuat aku tersenyum tika berjauhan dengan kekasih hati(family)…

Dear sahabatku,

Shukran bagiku untukmu

sahabat kerna setiap memori semalam insyaAllah terpahat di hatiku….sesi bergambar sentiasa menjadi agenda utama kita…walaupown hanya berbekal handphone sony sahaja,tapi sesi bergambar tetap dijalankan….pelbagai gaya & posing tetap menarik perhatian ku kerna setiap pergerakan kowang akan mnjd kenagan bagiku di hari kelak…

Dear sahabat,

Terima kasih ku ucapkan kerna sudi menjadi teman seperjuanganku walaopown diriku serba kekurangan..

Terima kasih ku ucapkan kerna sentiasa mencipta kenangan bersama ku..

Monday, November 1, 2010

HaTiKu


Dear hatiku,

Hatiku mula berkata2x…..sakit hatiku bukan bermakna aku berdendam dengan sesiapa…namun hatiku sakit bila apa yang aku harapkan selama ini berkubur….

Aku sedar..aku hanyalah insan biasa yang banyak kelemahan….namun aku tetap berdoa,ku pohon apa yang berlaku ini ada hikmahnya…..

Dear hatiku,

Semalam aku sudah membuat segala keputusan yang selama ini aku tangguhkan….

Keputusan ini perlu aku lakukan coz demi menjaga hatiku ini….bukan mudah untuk ku membuat keputusan nie…tapi untuk mengelakkan dari hati ini berdarah kembali…

Dear hatiku,

Ya Allah..aku memohon,Kau berilah ak

u ketenangan….jauh dari kesesakan….sakit hati ini bila kesesakan yang melanda….ya Allah..aku memohon,keputusan yang aku lakukan ini adalah satu keputusan yang Engkau redhai ya Allah….

Tuesday, October 12, 2010

Palestin,Kami Ada Untukmu..

Kelab Astronomi di UnisZA..akan mengadakan program bersama Palestin...
antara pgram yang akan dijalnkan adalah...:

PROGRAM ‘PALESTIN, KAMI ADA UNTUKMU’
Bersama Karnival IPTA Pantai Timur


HARI PERTAMA (14/10/2010)

03.00 ptg – 070.00 ptg

Persiapan gerai jualan dan pameran
*Pelbagai booth menarik dan jualan baranan Palestin.. Membeli sambil menderma.
- GAZA WALK: Tandatangan dan cop prihatin Palestin serta pelancaran tabung Gaza
# Sekitar Dewan al-mukhtafi Billah Shah
-Berlangsung sepanjang program

08.00 mlm – 11.00 mlm

Forum Perdana :
-Ustaz Zahazan Mohammad dan
-Dr Zulkifli al-Bakri (Ahli Majlis Fatwa Negeri Sembilan dan Terengganu)
Tajuk: ‘Bebaskan Palestin’
*Hadiah menarik disediakan bagi penonton bertuah dari Riyaz Heritage
# Sekitar Dewan al-mukhtafi Billah Shah
• Pelajar UniSZA
• Penduduk sekitar



HARI KEDUA (15/10/2010)

09.00 pagi – 10.00 mlm
- Kempen derma darah

- GAZA WALK: Tandatangan dan cop prihatin Palestin serta tabung Gaza
- Join Club
# Sekitar Dewan al-mukhtafi Billah Shah
# Sepanjang Lalulintas depan café Abu Dzar
- Melibatkan Kelab di UniSZA

09.00 pg – 12.30 t/hari

-Ceramah Perdana:
Ustaz Lokman b. Awang
(Pengerusi AQSA SYARIF Terengganu)
Tajuk: Palestin Kami Ada Untuk Mu.
*Persembahan pentomen istimewa dari AQSA SYARIF
*Hadiah menarik disediakan bagi penonton bertuah dari Riyaz Heritage
# Sekitar Dewan al-mukhtafi Billah Shah
- Penglibatan Pelajar UniSZA dan jemputan luar


2.00 ptg – 2.30 ptg

- Solat Hajat Perdana untuk Palestin
# Masjid UniSZA
# Musolla UniSZA untuk perempuan


2.30 ptg – 5.00 ptg
-Bicara perdana:
Ustaz Hasanuddin b Mohd Yunus
(Pengerusi AQSA SYARIF Berhad dan mangsa serangan Mavi Marmara)
Tajuk: Realiti Serangan Marvi Marmara
* Tayangan khas
*Hadiah menarik disediakan bagi penonton bertuah dari Riyaz Heritage
# Sekitar Dewan al-mukhtafi Billah Shah
- Penglibatan Pelajar UniSZA dan jemputan luar
- Penglibatan IPT Jemputan


8.30 mlm – 11.00 mlm
-Tayangan & Konsert Mahabbah GAZA
Artis: SHOUTUL HAROKAH dan MU’ADZ DZULKEFLY
*Digalakkan membawa bendera Palestin /mafla
*Setiap pembelian tiket akan dimasukkan ke tabung Bantuan Kemanusiaan GAZA
# Sekitar Dewan al-mukhtafi Billah Shah
Penglibatan umum


HARI KETIGA (16/10/2010)

08.30 pg – 11.00 mlm
- Gerai jualan
- GAZA WALK: Tandatangan dan cop prihatin Palestin serta tabung Gaza
# Sekitar Dewan al-mukhtafi Billah Shah

8.30 pg – 4.30 ptg
- Pameran Kerjaya
# Sekitar UniSZA

8.30 mlm – 11.00 mlm
- Majlis Penutup
# Sekitar Dewan al-mukhtafi Billah Shah-Penglibatan Pelajar UniSZA dan VVIP


Nota:

- Program Gaza Walk (tandatangan dan cop palestin beserta tabung Gaza)
Proram ini menghasilkan tandatangan dan cop yang terpanjang dan akan dimasukkan ke dalam ‘Malaysia Book Of Records.

* Tabung bantuan Kemanusiaan GAZA telah diedarkan secara meluas, hantarkan bantuan anda ke sana dengan menderma untuk membantu saudara-saudara kita di PALESTIN. Inilah masa anda untuk membantu mereka!

* Stiap slot ada lintas langsung dari Radio Malaysia Terengganu dan lipurtan media..

SEMUA DIJEMPUT HADIR BEGI MENIMARAHKAN MINGGU PALESTIN DAN SEMOGA ADA KESEDARAN DALAM DIRI KITA SEMUA. INILAH MASA UNTUK MENGHULURKAN BANTUAN KITA!

Petunjuk
- Penduduk Sekitar: Penduduk sekitar Gong Badak
- IPT Jemputan: Universiti Malaysia Terengganu
Universiti Malaysia Pahang
Universiti Malaysia Kelantan
Universiti Teknologi Mara
Politeknik
- Jemputan Luar: Penduduk Sekitar Gong Badak
Sekolah-Sekolah sekitar Gong Badak
- VVIP: Kehadiran Naib Canselor
Wakil dari setiap penaja
Wakil dari setiap perserta Pameran

**Sebarang pertanyaan, hubungi:
Suhaila- 013-9976680
(Pengarah Program Palestin)

marilah sama2x kita menjayakan pgram ini....!!!

Saturday, October 9, 2010

bErPeLuH-pElUh

pemandangan gunung

bukan mudah nak dapatkn satu kejayaan hasil titik peluh kita....namun itu semua bukan menjadi penghalang seorang manusia untuk memperolehi nya....btol x???Allah telah menganugerahkan pada kita dengan pelbagai nikmat supaya kita sentiasa bersyukur padaNya....ewah2x..mcm bg tazkirah plk..tapi x salah kan???saling memperingati sesama manusia....
so,msty kowang semua nak taw kan nape kan aku pilih tajuk 'berpeluh2x'???hihi...
sebernya aku nak citer satu kisah tntg aku..perkara nie dah lama dah berlalu pown...tapi,pada saat ini baru ada kesempatan nak kongsi...hihi....jadi pada sape2x yang baca citer nie,jgn la marah yea coz perkara nie...hihione day.....kelab aku tlh mengadakan satu program iaitu mendaki gunung TEBU....yahooo!!!sonok sgt...

tapi mula2x 2 aku takot gak nak join coz dah lama sgt xnaek gunung @bukit....xda kenyakinan langsung...tapi nak..mcm maner 2???ada idea???hihi....pas2 aku bincang ngn fmly aku...."mcm maner nie mak???jiha nak pergi,tapi takot xlarat"...huhu..mak aku nie jenis yang memahami btol kemahuan ank2xnya....jadi,mak pown bagi semngat...so,aku pown dgn tdk teragk2x akn pergi mendaki...hihi..xsabo rasonyer....


mcm maner yer reaksinya yea klu ada pacat????yealakan pergi ngn member univercty,msty arr segan klu nk jerit kuat2x....haha...ini semua andaian semata2x...hahaha...sebelum nak pg 2,abah aku soh aku beli kasut coz kasut aku kan dah lama..hihi..ada kasut baru...hihi..sonok...pas2 beli itu beli ini...abis jugak la duit..tapi xper...ini semua kerana nak mendaki...

on the date....excited!!!sakit perut!!!happy sgt!!xtaw nak kata apa bila dah smpai kat LATA BELATAN..sampai kat sana ktwang g masak jap...xtawla sedap ker x coz hati dah keruan,nervers,,hihi,,takot!!!!!

chef-chef yang terlibat

pembantu masak @menyemak

malam sebelum mendaki,ktawang tido la kat suraw...pempuan tido kat c2..laki tido kat dewan terbuka.....MASYAALLAH!!!byk sungguh nyamuk pada ketika 2.....

next day.....
semua bangun dgn muka yang mcm2x ragam....hihi..almaklumlah...on the date...hihi...pas siap makan,semua get ready ngn beg masing2x....ktawg semua diberi bekalan n khemah....xtaw nak kata apa..beg ktwg ada mcm2x saiz..nak saiz apa..semua ada....

on time....
strechg dulu......then beratur masok kmpula
n masg2x....pas2 doa..then jalan!!!!!masok hutan...hati ini xtaw nak kata..semuanya berserah
pada Allah....

bila masok jer hutan,ramai gak arr yg gsaw yang aku larat ke tak..nasb baek ada member yang sentiasa beri support....lg bertambh semgat la aku nak naek....mula2x 2 semua ok...
tapi bila smpai satu tmpat 2,kat batu2x,ramai gak arr yang terglincir...sian kat member aku...tapi xper,smagt masih ada....haha

antara yang mendaki

jalan2x tgk pandgan..best!!!!
smpai satu tmpat nie,ktwang kene jalan atas kayu...TAKOT!!! takut patah jer .... hihi..alhamdulillah semua selamat.....


jalan2x lagi...
jalan demi jalan,mmg ada pelbagai rintagn.....penat,sesak nafas...macm2x agy arr...makin naek makin tinggi....sampai satu tahap 2,mmg rasa dah give up sagt2x..tapi nasb baek member beri semngat....




sampai satu tmpat nie,ktwag semua berkmpul....sembahyang la...amek air la...rehat..yang penting aku sempat tido..wak2 2 dah xrasa malu dah...asal kan dapat tido..hahaha...

bermula kembali perjalanan ktwang.....
kali nie mmg mncabar btol la....tinggy tol..xlarat aku..rasa dah nk nagis jer...huhu...
setiap langkah untuk sampai ke puncak mmg mncabar..habis tanah kat gunung 2 dapat rasa peluh2x ku....hihi...



saat2x yang dinanti.....
tiba jua kami di puncak walaupown kami adalah antara kmpulan yang lambat...asalkan sampai....alhamdulillah...bersyukur aku padaNya tidak terkira...

atas puncak...





alhamdulillah aku padaNya tdk terkira kerna aku myangka yang aku tdk sampai ke puncak...ini semua atas izinNya...alhamdulillah...ktwang semua dikehendaki mendirikan khemah masing2x..nasb baek group aku semuanya aku kanl...bagus!!!!



time to take a bath....
ya Allah..tdk terkira aku nk katakan coz nak g bersih kan badan,kene turun balek 500 meter ke bawh..dahsyat!!!dah la time 2 kene tinggal..terpaksa la ktwang terjerit2x pggil owang...then ktwang plk pakai selipar..mmg arr cari nahas....whatever...janji smpai...

bla~~~~~~bla~~~~~bla~~~
bersyukur sgt2x coz sampi jer kat tapak khemah,bdk laki group aku mask kan tok ktwag...sonok sgt2x!!!!

bla~~~~~
aku plk xbawa baju sejuk....mmg sejuk sgt2xla.....mggigil aku.....tapi,lena gak arr tido...hihi

suasana pagi


sok pg.....
siap2x semua!!!!
time with camera....hihi.....


kemas khemah


breakfast

bersama2x berjuang
time balek.....
ktwang mmg santai la jaln nak balek 2.....lengang..haha..rilek...

ape2x pown berpeluh2x merupakan satu kenangan yang manis

Monday, September 6, 2010

SeDiH MeNgEnAnGkAn.....

susahnya hati bila mengenangkan peristiwa yang lepas...aku xtaw sama ada apa yang aku lakukan ini,satu perbuatan yang bijak ataw pown tdak...namun,pada ketika itu,aku hanya mampu berfikir apa yang aku lakukan adalah yang terbaek untuk diri ku yang lemah...


bukan mudah untuk melakukan sesuatu yang jarang aku lakukan..tapi,hati aku penat untuk melakukan dengan cara yang laen....


bukan mudah untuk ku menyayangi owang laen lebih daripada aku menyayangi diriku sendiri...itulah indahnya sebuah persahabatan yang aku semai dalm diriku.aku menganggap sahabat ini umpama keluarga aku yang kedua ketika aku berjauhan dengan keluarga...

bukan mudah untuk ku mengaggap seseorang itu sebagai sahabatku kerna pengalaman yang mengajarku erti sebuah kehidupan..



bukan mudah jua untuk membuang seorang sahabat dalam hidup ku...kerna bukan mudah bagiku untuk menerima seorang sahabat dalm kehidupan ku.....





bukan mudah jua untukku menjaga semua perasaan sahabat2xku....namun,aku menghargai setiap tindakan sahabat2xku walaupown owang laen melihatnya tiada nilai....kerna aku lebih mengenali sahabat2xku daripada owang laen...


namun,aku tdk penah kesal atas penemuan aku dengan sahabat2x aku....malah aku beruntung mengenali mereka...pelbagai rintangan yang di hadapi dalammenjalinkan ukhwah sahabat...bagiku,bukan mudah untuk mengekalkan sebuah ikatan persahabtan....

namun,setiap yang berlaku dalam kehidupan,aku pasrah atas segala ketentuan-Nya....aku akui kasih sayang seorang sahabat bukanlah satu kasih sayang yang kekal..ia cuma sementara..kasih sayang yang kekal hanyalah kasih sayang ILAHI....

coretan yang aku coretkn ini,sekadar meluahkan persaan ats apa yang telah berlaku....aku akui...aku hanyalah insan biasa yang mempunyai kekurangan...aku sedar aku tdk setanding dengan sahabat2x aku yang laen...namun,fitrah seorang manusia yang ingin berada sebaris dengan sahabat2x yang disayangi...

aku juga insan biasa yang banyak kekurangan..namun,sebagai fitrah manusia yang mahukan kasih sayang dan juga belaian dari seorang sahabat....

aku juga insan biasa yang serba kekurangan..namun fitrah manusia yang mahukan perhatian daripada sahabat2x....

JADI,ADAKAH SALAH BAGIKU UNTUK MENGHARAPKAN INI SEMUA DARI SAHABAT2XKU??

jika aku kembalikan semua ini sebagai fitrah manusia,mmg tdk salah sekiranya itu menjadi kemahuan aku dalam sebuah persahabatan...
namun,aku juga harus akui yang setiap apa yang diriku mahu,tdk semua akan dimakbulkan...
mgkin bagi ku segala kemahuan aku itu adalah kebaikan bagi ku pada ketika itu sahaja....mgkin ia mnjadi sesuatu yang tdk baek bagiku pada masa hadapan....

AKU HARUS AKUR SETIAP APA YANG BERLAKU ADA HIKMAHNYA DIMANA IA ADALAH TERBAEK PADA MASA HADAPAN.....

Sunday, June 27, 2010

pEmErGiAnNyA.....

kenangan...


shirazi telah meninggalkan kami semua apabila arwah terlibat dalam satu kemalangan.....lidah terkelu,terkedu seketika,tergamam itu sahaja yang mampu aku lakukan apabila aku menerima msg dari kak AISYAH....
"Salam....mohon semua sahabat,buat bacaan yaasin &doa untuk Mohd Shirazi...
keadaannya sekarang kritikal & tidk stabil"



pada mulanya aku tdk menduga yang arwah terlibat dalam satu kemalangan....aku terus mghubungi k.aisyah...namun dia tdk mgagkat pggilan ku..aku terus mghubungi k.atieh untuk mgetahui cerita sebenar...k.atieh terus mgatakan bahawa shirazi sudah tiada....tergamam,terkelu lidah aku dibuatnya....aku xtaw nak watpe...aku terus mghubungi rakan-rakanku yg mngenalinya....kami sama2x sedey mndgarnya....huhu...



bErMuLa....


perkenalan aku dan teman2x yang laen apabila kami menyertai KELAB REMAJA ISLAM MALAYSIA(KRIM)...lebih2x lagi,arwah mempunyai jawatan tertinggi dalam KRIM....itulah permulaannya perkenalan kami....




FiRsT iMpResIoN....



mula2x aku kenal arwah,aku menygkakn yang arwah nie seowag yang garang....takot gak arr nk tegur.....

dah lama2x jumpa dalam meeting,aku tgk dy arwah ok jer...suker wat lawak...haha..happy arr plk....n aku tgk arwah mudah bagi kerjasama dalam kelab nie...so,dia nie OK jer...
tapi,bila aku pikir balek,xsalah seseorang e2 kelihatan garang supaya dirinya dihormati...btol x???
serba salah aku padanya..tapi,yang penting aku mula menyenangi berkawan n berkerjasama dengannya....


kRiM sEkAyU....(sAAt-saat MANis)



kelab ktwang nie pas final exam ada kem kat SEKAYU,terengganu....jadi,jumpa agy arr ngn SHIRAZI nie...so,dari c2 aku knal arr sape arwah...



character SHIRAZI dari pandangan aku :



-kelakar
-serius wat kerj

-pandai masak

-suka wat owang ketawa


-bertanggungjwab

-kerjasama

-n lain2x lagi......hihi....




2e baru 1sem aku kenal arwah...blum lagi byk sem...klu dah knal lama, msty bnyak yag aku list kan...aku terkenangkan....





"kenangan aku bersama dengan dia xkan ku lupa....ada owang kata,wlawpown kita kenal seseorang tue dgan masa yang singkat,tapi,manisnya sebuah pertemuan sentiasa terpahat..banyak perkara yang aku pelajari daripadanya..byk lagi ilmu yang tdk aku menuntut darinya....namun,ini semua takdir..sebagai hamba Allah,aku harus redha dengan ketentuannya..."



aku doakan rohnya bersama2x ngan orang yang beriman....amin...


kepada sesiapa yang membaca ruangan ini,sedekahkanlah al-Fatihah kpada arwah..al-Fatihah

Monday, June 21, 2010

sMk Sg Tong...




bila terkenangkan kembali........





sesudah sahaja selesai perjuangan aku di DEBS,ktwang didatangi satu tugas yang tdk disangka oleh kami.....tidak disangka-sangka oleh kami.....




bermula dengan 1 masej berbunyi....."adakah anda berminat untuk menjadi fasilitator d sebuah sekolah menengah????" itulah permulaannya....





aku n member yang lain excited sangat la.....xsabar rasanya....yahoo!!!!ktwang terbayang2x camnerla fasilitator nie...hihi...excited la katakan...hahha





hari yang ditunggu-tunggukan telah tiba.....




sebelum mnjelangnya hari tersebut,ktwang diberi taklimat oleh cik Munirah....ada ker patut soh ktwg wat explorace???xPATOT!!!!coz ktwang xtaw keadaan skola 2 camne???ney ley wat explorace...tapi,xpe ktwang ikot jela kata cik Munirah...dy pown kata yang dy ikot jer kata pensyarah 2....huhu...




bincang punya bincang......

adala tugas tok ktwang wat...ktwang kene cari soalan pasal planet2x nie OR alam semesta....



huhu...KANTOI!!!!aku ner la igat sangat...terpaksa arr aku cari balek bahan2x sains dalam alam internet...hihi.....xkesah arrr..asalkan dapat....hihi...



"sowie ilmu sains ku.....aku x berniat tok melupakanmu.....maaf yea...."






seHaRi sEBelum MenjELang....


tibe2x cik Munirah panggil ktwang soh datng kat bilek dy....seram sejuk plk aku nk g bilek dy...



hihii..ktwang diberi tahu yang sok xjd nak wat explorace..kta wat satu slot yang berkaitan dgan sains....fuh!!!selamat....hihi....



menJeLang tiBA....


bangun pagi gosok gigi pakai baju cantik2x....hihi...



kawang excited nk g ke sekolah 2......cik Munirah kata ada kenderaan yang menunggu ktawang di pjbat asrama....tapi,cam besala....BAS UNISZA....hihi








inilah rupa ktawang bagun pagi gosok gigi pakai baju cantik2x....hihi....walawpown perut kami lapar,tapi time bergmbar,SENYUM!!!!itu penting dalam mnjga imej..hahha






lalalalalalalala~~~~~~










ktwang igatkan ktwang dah lambt,tapi rupa-rupanya....jeng...jeng....ada gak yang laen lmbat...huhuh...geram arr gak kan...coz lambt sangat!!!!tunggu punya tunggu baru muncul sowang...yang sowang lg xmuncul2x....sah bangun lambat!!!!ishk2x....nasb baek laki...klu pmpuan dah lama aku jerit...hahahha..sajer jer...hihi






aKtiviTi dalam Bas......




sementara menunggu ketibaan yang laen,ktwang dak pmpuan watla aktivity sampingan smntara menunggu...walawpown perut aku dah mcm2x bunyi,tapi aku pown join gak....hahhaha ner bley xjoin...rugi taw!!!best arr...hihi...


aKtiViTinya ADALAH...jeng jeng jeng....




cAnDiD TiMe!!!!




aktivity 'candid time' mmg hobi ktwang....ke mana saja msty ada aktivity nie walawpon g makan kat kafe...hihi....ye arr...nty bla ktwang dah berpisah,ley arr tgk balek gambr nie...sbgai kenangan...sob sob sob...huhu..sedeyla plk....huhu....



akhirnya.....




muncul gak la insan tersbt...namanya???xpyahla....xbaek...hihi.....tersengih2x jela yang mampu si insan nie wat bile naek bas....xperla...nak marah pown,benda dah jady...it's ok....nasb baek sampai...klu xsampai2x...x ker nanye nama yer....."pengalaman mengajar erti hidup"....



lalalalalalalala~~~~~




disebabkan agak terlalu jauh.....aku pown dengan tdk sengaja yer tertido....hihi...mengantuk arrr...dah la dalam bas...ada air cond...mmg sedap arr tido....huhu



yang pelik & hairanyer,ley plk yang laen x tido???ishk2x..hairan...asal aku sowang jer yang tido erk????pelik2x...hahahaha


TeRsEdar dari LeNa.....




alhamdulillah!!!sampai akhirnya....dup dap dup dap...jantung berdegup!!!Oh NO!!!!!dup dap dup dap.....arghhhhh....ya Allah...bantulah hambamu ini ya Allah...... mesty arr aku takot coz cik Munirah baru gtaw aku mlm td yang aku jd KETUA FASI.....mmgla aku kecut perut...huhu...



sebelum kitwang kerjakan students smk sg tong,ktwang g dlu isi perut..yahoo!!!!yummy.....akhirnya perut aku diisi jua...hahah.....nasi lemak beb...sedap!!!!!




time IS coming!!!!!





bla bla bla bla~~~~~




slot PERTAMA.....




kitwang soh dyowang reka nama kumpulan & wat tredmark kumpulan.....mcm2x la bunyi yer...hihi..cam kelas koir plk...hahah.....so FUN!!!!hihi




slot KEDUA.....


ktwang soh dyowang wat satu rekaan dengan hanya menggunakan surat khabar n selotep shj yang berkaitan dgan sains...hihi,,,kreatif x ktwang???hihi....mcm2x arr dyowang wat...yang paling aku xterpikir kmpulan fasi laki....




slot TERAKHIR....


ape lagi...soh dywang PRESENT la...dah penat2x wat...btol x????mcm2x ada la yang dywang cipta..so KREATIF!!!sangt mengkagumkan..hihi..tahniah!!!!




LASTLY......





shukran kat smk sg tong coz bagi ktwang cnderahati yang CANTIK!!!tq so much....



thnks again coz bagi ktwang kenangan yang manis kat citu...hihhi....sonok sangat...banyak perkara ktwang belajar.....thnks alot k......


see u again my ADIK-ADIK.....

Wednesday, May 26, 2010

SwEeT....

aku just nk share lagu nie...xder kaitan sama ada sakit hati @ patah hati @ lain2x lagi....
tak bermaksud aku nie sorang jiwang pujangga...haha....
i just like it!!!

video

Tuesday, May 25, 2010

KeCewA...

ketika aku menulis post nie,mmg hati aku sakit....
ya ALLAH....
apa yg tertera pd video ini,bukan itu yg aku igin ceritakan..tetapi,melodinya

video

Monday, May 24, 2010

HaNgInG oUt WiTh FaMiLy...

alhamdulillah...kesampaian gak arr aku nk mandi sungai....hihih....syok gler arrr.....mula2x aku ajk mak aku jer g....coz aku igtkan yg laen xnk ikut....hihi...last2x aku,mak n kakak's aku pown g gak...aku igatkan abah aku pon nk g...tp,tgk2x tido plk....huhu...sblum ktwg g,ktwg kejot dlu abah aku...tanya balek nk ikot x???tibe2x nk ikot plk...ishk3x...mcm2x...hihi...tapi abah soh ktwg g dulu...nty dy dtg....dkat jer tmpat mandi sg 2...

yang paling best yer,ktwg g konvoi naek moto jer....hihi...best arr!!!....masg2x bawk patner masg2x....kakak yg sulong bwk mak aku...kakak aku yg sowg agy bawk aku arr....hihi...rempit..rempit...yahoo!!best wei!!!

tiba di tmpat yg nk dituju,ktwg pilih kat bawh pokok n bawh jambatn...romantik x???hihi....
sejuk bangat arr air sg 2...xterkata dibuat yer....dah lama aku xmandi air sesejuk 2...hiihi...
sejuk arr!!!aku plih pot air terjun kecik punya...best gler arr!!massage tekuk n bahu aku...hihi...
selesa arr.....

sejam kemudian,

tiba2x ktwg dga 1 bunyi yg agk kuat arr gak....msg2x pandg2x antra 1 sama laen...apkah itu???
adakah???jeng..jeng...


bunyi moto abah aku la....hahah....aku bodek kat abah aku nk duit...nak duit...nk bely maknan...hihi...aku beli goreng pisang rm1 n sukun rm 1...murah gler arrr!!!ner dapat goreng pisang 5 seringgit???n ner dapat sukun 4 seriggit???puas ktwg makan...yum..yum..

mak aku soh abah aku mandi...mula2x dy xnk...pas2,atas pujukan mak aku,akhirnya abah aku mandi gak..hahah...cair!!..hii

tibe2x aku terdgar bunyi.....jeng..jeng....bunyi loceng ice cream...yahoo!!!
nk ice cream!!!abah,nak duit???hihi...dapat makn ice cream...ice cream 2 murah gak...hihi
2 scop, rm1...murah2x..yum...yum....dah ar g sejuk...mkn plk ice cream...hihi...mggigil badan aku...huhuh...ape2x pown..enjoy arr!!!yahoo!!!

aku nk gtaw,dtg arr ramai2x g sungai chemor!!!best!!!tdk akn mgecewakan anda...hahha

Wednesday, May 12, 2010

MaJaLaH HiDuP Ku...


salam mesra kpada rakyat jelataku.....hehehe(berangan gler)



aku sendiri pown xtaw nk describe diri aku nie camner....hehhee...almaklumlah aku nie byk mengrutnya....



nk senang cerita,aku gtaw yg aku nie ank bongsu dripada 5 owang...



so,kowg sendirila yg describenyer....heheh..aku taw kowg sendiri dah maklum peragai ank bogsu nie guane...heheheh..bagi aku yg pntg,idup msti happy2x n enjoy!!!



yahoo!!!!






whatever it is...






BiLa HiDuP x SeInDaH mImPi,



jGn TaKdIr dSeSali,



KrAnA Allah TdK AkN mEnGubAh NaSiBmu SlAgI KaMu TdK BeRuSaHa



KeArAh iTu....






DiSeBalIk TaKbiRkU


alhamdulillah....aku lahir jugak akhirnya daripada keluarga yg bahagia......
BeRsYuKuR ku ke HaDrAt ILAHI!!!
xda saper kat dunia ini dapt mggantikan kasih syang PaReNtS aku....
dyorang yg sgt memahami aku....
"Ya ALLAH,aku bermohon padaMU,ya
ALLAH...
KAU sayangilah kedua ibu bapaku seperti
mana mereka menyayangi ku ketika kecil...
KAU lindungilah mereka daripada
kecelakaan...
KAU murahkanlah rezeki
mereka....
aku bermohon padaMU ya
ALLAH....
sesunggunhnya ENGKAU MAHA BESAR &
PEMURAH...
AMIN......"
aku sebgai ank,aku perlu bersusaha untuk menjadi ank solehah kpda mereka...
itu shj yg aku mampu untuk mmblas jasa mereka...
aku xmmpu nk blas jasa mereka sepnjg mereka mnjga aku sehingga kini...
BeGiTu BeSaR pENgORbAnAN MAK & ABAH
tanpa pengorbanan mereka,mgkin aku........
aku sendiri tdk tahu untuk mgatakan bahawa jasa & pengorbanan mereka terlalu tinggi nilainya.....
mampukah aku mnjadi ibu sebaik ibu ku????
"ya ALLAH.....ENGKAU permudahkanlah urusanku dlam memperolehi
kebekantanMU,ya ALLAH.."
LOVE U SO MUCH MOM & DAD!!!!


BeRLiMa...


this is my 'aDiK-bErAdIk'



yahoo!!!alhamdulillah aku dikurniakan aDiK-bErAdIk yg sporting gler!!!thank You Allah....muka ktowg selupa x???aku rase cam...msty arrr serupa...nama pown seIbU & seBaPa,,msty arr SAMA...hahhaah...tapi yg pntg arr...aku arr agy comel dari dyorang...btol x????...hahha..aku rase mmg btol pown....hehhe....wlwpown ktowg nie aDiK-bErAdIk,tapi ktwg mCm2x AdA....hahha....ada paham????

ALHAMDULILLAH